Przepis na chleb prawie biały ryżowo-jaglano-teff

Pisałam ostatnio o chlebie pieczonym z gotowej mieszanki GFL. Teraz próbowałam go odtworzyć. Sugerując się kolejnością składu ( to czego jest najwięcej jest pierwsze), zaczęłam tworzyć własny przepis na chleb.
Wyszedł prawie biały, to za sprawą mąki teff która ma brązowy kolor i zabarwiła chleb na kolor nieco beżowy. Wilgotność super, zobaczymy jaki będzie następnego dnia. Oczywiście dam znać. Mąż mówi że pachnie jak z piekarni :)
Teraz czas na przepis

200g mąki ryżowej
100g mąka jaglana
50g mąka teff
150g skrobi z tapioki- ona daje sprężystość więc nie polecam zamiany na skrobię ziemniaczaną
1 łyżka otrębów ryżowych z zarodkami - nie miałam, dałam więcej płatków jaglanych
1 łyżka płatków jaglanych (lub dwie w razie braku otrąb a nawet trzy nie zawadzi)
18g ziarna siemienia lnianego (2 łyżki)
28g ziarna słonecznika (2 łyżki)
1 łyżeczka gumy guar, 1 łyżeczka gumy ksantanowej (można dać tylko g. guar ok 1 i 1/2 łyżeczki)
2 łyżeczki soli, 2 łyżki cukru, 20g drożdży świeżych, 3 łyżki oleju
500ml wody lekko ciepłej
Do tego powinno się dodać inulinę jednakże nie dostałam czystej inuliny więc pominęłam.

Z drożdży zrobić zaczyn w dwóch łyżkach wody i z cukrem. Wszystkie suche składniki wymieszać dokładnie i dodać zaczyn kiedy zacznie bąbelkować. Dodając wodę dokładnie wymieszać mikserem. Dodać olej i znów dokładnie wymieszać zarobić ciasto. Ciasto będzie dość luźne jak gęste racuchowe. Im dłużej się wyrabia tym lepiej, kilka minut w zasadzie wystarczy.
Zostawić ciasto w spokoju pod wilgotną ściereczką aż podwoi objętość. Po tym czasie przełożyć do foremki wysmarowanej smalcem i wysypanej mąką ryżową (ja używam klasycznej keksówki)
znów zostawić aż ciasto się uniesie. Nastawić piekarnik w tym czasie na 200 stopni
Po wyrośnięciu, piec w 200 stopniach ok 50 minut. Studzić na kratce, kroić po wystudzeniu. Zamrażać na świeżo.

Z tego przepisu wyszło mi ok 950 gram chleba (bez piętki i jednej kromki )

Dam znać ile ten chleb wytrzyma dni. Mam nadzieję że ze trzy cztery dociągnie. Olej guma i płatki jaglane powinny utrzymać wilgoć. Dodatek otrąb będzie dodatkowym atutem wartości. Jak tylko uda mi się kupić, będę je dodawać. Inulina także jest niesamowicie ważnym elementem i warto dodawać ją do pieczywa. Poprawia walory wilgotności ale przede wszystkim jest niesamowicie zdrowa.

Zapraszam do komentowania :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dodatki do chleba: guma guar, guma ksantanowa czyli Pieczemy chleb bezglutenowy- przepis i porady

Tort 32xbez czyli tort małego alergika, bez glutenu, mleka, jajek, strączków

Niedotlenienie okołoporodowe i nasz autyzm oraz adhd. Uczucia matki dziecka autysycznego